جستجو کردن

تاج داری نخودچی در حکومت نادر شاه افشار

 تاریخچه پیدایش نخودچی به روشنی معلوم نیست، اما شواهدی وجود دارد که پیدایش آن در ایران صورت گرفته باشد. تاریخ نویسان اروپایی مثل مایکل اکسورثی از نخودچی به عنوان غذای اصلی نادرشاه افشار در جنگها نام می‌برند

نادرشاه افشار، پایه‌گذار دودمان افشار، یک شخصیت تاریخی مهم در قرن هجدهم بود. یعنی نادر نزدیک به سه قرن پیش می زیسته.  او به عنوان یک فرمانده نظامی بی‌مانند شهرت داشت و در جنگ‌ها هیچ‌گاه شکست نخورد.

قبل از این که راز شکست ناپذیری نادر را باز گو کنم باید بگویم که از جمله دستاوردهای او می‌توان به بیرون راندن افغان‌ها، عثمانی‌ها و روس‌ها از کشور، بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته و یک‌پارچه‌سازی ایران، فتح دهلی و ترکستان، و جنگ‌های پیروزمندانه نادرشاه اشاره کرد.

نگو میخوای همه این دستاوردها و این همه تاریخ درخشان را به نخود ربط دهی و بگی که نخودچی هایی که نادر شاه از سایت”شورمغز”سفارش می داد، عامل موفقیت او در طول و عرض تاریخ است؟ حتما پرداختی هاشو هم با طلاهای غنایم جنگی و یا بخشیدن بخشی از سرزمین های فتح شده به مدیر عامل شورمغز جناب محسن محمدی بوده؟ 😊

به راستی راز شکست ناپذیری نادر چه بوده؟ چه تناسبی با روحیه جنگ جویی دفاع از وطن و کشور گشایی با سایت شورمغز  وجود دارد؟

آیا شورمغز خود را در این موفقیت ها شریک می داند ؟

بله درست حدس زدی نادر در طول جنگها و کشور گشایی های خود با سایت شورمغز در ارتباط بوده و بصورت خارق العاده از این سایت نخودچی سفارش می داد.تعجب نکن این اقدام  به دلیل مزایای غذایی نخودچی و انرژی‌زا بودن آن بود.

نخودچی، یک منبع پروتئین و انرژی پایدار برای سربازان در میدان جنگ بوده و آن‌ها را نسبت به  شرایط سخت جنگ مقاوم می کرد. مدیر عامل شورمغز هم که خود را یک ایرانی واقعی می داند سفارش نادر را با کیفیت عالی و به موقع در مرز کشور های درگیر به سربازان پشتیبان جنگ تحویل میداد.

البته در خصوص تسویه حساب با نادر جان باید بگم من چشم داشتی نداشتم اما نادر گاها طلایی از غنایم را برایمان می فرستاد. و این مطلب که میگویند نادر بخشی از سرزمین ها فتح شده را به مدیر عامل شور مغز بخشیده را به شدت تکذیب می کنیم.

به طور کلی، نادرشاه افشار با نگاه هوشمندانه به عنصر اصلی تغذیه در جیره غذایی سربازان و استفاده از نخودچی و سایر منابع غذایی، به عنوان یک فرمانده نظامی موفق و پرافتخار شناخته می‌شود.

حمل و نقل راحت نخودچی و امکان استفاده طولانی مدت از آن بدون اینکه فاسد شود و منابع غذایی و پروتئینی غنی در نخودچی از جمله مزایای  گنجاندن نخودچی در سبد غذایی مبارزان میدان جنگ بوده است.

2 پاسخ

    1. البته شور مغز راه سرافرازی ملت ها رو پی گرفته . و امید واره با اشتغال بیشتر جوانان گوشه ای مشکلات معیشتی رو برطرف کنه .ان شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید